Tur til Polen

Jørgen Munk, Herning, der repræsenterer et antal golfhoteller i Tyskland og Polen har igen doneret gavekort  som præmie i en turnering.
I år er det 2 gavekort, hver på et 3-dages ophold på hotel Marina samt 2 runder golf.

Der blev arrangeret en turnering over 8 spilledage fra den 9. april til den 11. juni, hvor 18- og 9-hulspillerne konkurrerer i samme række om de to gavekort.

Efter en spændende turnering kunne 2 9-hulsspillere kåres som vindere.

Bent Wittrup og Lene Bitch Nielsen

vandt suverænt med henholdsvis 51 og 49 point foran Karin Ellegaard og Eivin Thuesen med 44 point.

STORT TIL LYKKE til Bent og Lene og God tur til Polen!

Bent og Lene havde en rigtig god tur sammen med et par venner og de har sendt følgende rejseberetning.

Allerførst: Vi var 2 ægtepar af sted og vi havde en pragtfuld Polens tur, som vi herunder prøver at beskrive så godt som muligt. Vi havde pragtfuldt vejr alle dage, næsten vindstille, ingen regn og dagtemperaturer mellem 24 og 28°C

Os 4 der var afsted var:
Karin og Torben Svendsen og
Lene Bitsch Nielsen og Bent Wittrup Nielsen

Mandag morgen, den 20. august.
Turen startede hjemmefra kl. 08.00 og kursen sat mod Polen og vi glædede os utroligt meget til nogle dage med afslapning/ hygge og golfspil.

Vi håbede at undgå trafikpropper / vejarbejde, så vi valgte at tage ruten til Polen, via Itzehoe, men det vil vi nok ikke foreslå andre polensfarere at gøre. Pga. vejarbejde blev vi ledt lidt rundt på de tyske veje, indtil vi (vores GPS) fandt en hæderlig brugbar vej mod øst (Nord Polen).
Dernæst syntes vi at vi kørte og kørte, indtil vi lige pludselig nåede bagenden af en bilkø. Der var ikke noget / nogen der forklarede hvorfor der var kø, ingen skilte eller anden underholdning, men vi kunne ligesom fornemme at vi skulle blive i køen, og det gjorde vi så. Køen rykkede sig stille og roligt (i små nyk) indtil vi – efter ca. ¾ times tid befandt os ved en færge, der så sejlede os over til den anden side, som så skulle vise sig at være slags ø; og det var på denne ø vores hotel var beliggende. Selve sejladsen er kort, men gratis og tager i nærheden af 5 minutter

Kl. 18.10 kørte vi fra borde og nu var det bare af sted til hotellet, hvilket vi ret hurtigt nåede.

Vel ankommet til hotellet, blev vi budt velkommen af en dansker?  –  det viste sig så at der var en hel busfuld (herlige) nordjyder indlogeret på hotellet. Det var pensionerede slagteriarbejdere der var på turné med 3 overnatninger på ”vores” hotel.

Vi fik talt med hotelbossen og da vi havde fået os installeret, fik vi serveret en 3 retters menu, som var inkluderet i pakken. Drikkevarer skulle vi selv afholde, men det er ikke specielt dyrt i Polen. Vi fik hvidvin, øl og vand til middagen for under 200 kr (4 personer).

Tirsdag morgen, efter en meget varm nat, fik vi morgenmad ved 07.00 tiden og derefter var det tid at køre den første af de 2 golfbaner vi skulle spille. Inden afgang fra hotellet, blev vi udstyret med en madpakke hver især (med i polenspakken)

AMBER BALTIC GOLF var navnet på banen, og vi havde starttid kl. 09.00. Det tog ca. 15 minutter at køre hen til banen.

Amber Baltic Golf var en virkelig flot, meget kuperet bane med masser af vandhazarder på stort set alle huller – en virkelig svær bane. Klubben havde et rigtigt flot, elegant udseende klubhus der var placeret på golfbanens højeste punkt.

Hul 1 og hul 10 havde Tee-steder placeret lige ved siden af klubhuset, og hullerne fortsatte adskillige meter længere nede godt blandet med vandhuller/-kanaler.

Ganske kort: Der blev ikke opnået voldsomt store scores den dag, men banen var en stor oplevelse.

Efter en rigtig dejlig runde kørte vi tilbage til hotellet, hvor vi fik al støvet skyllet af (både ud- og indvendigt) og vi blev kvikket lidt op igen. Vi tog på en lille ”strøgtur” og gik denne gang lidt videre end dagen før, og kom ned til stranden. Stranden strakte sig milevidt til begge sider og da det var rigtigt varmt, var stranden tætpakket som Bellavue når det går bedst.

Selve Strandpromenaden var flot bygget op, og der var masser af små cafeer / iskiosker hvor man kunne stille sin tørst med en is, drink eller hvad man nu havde lyst til.
Vi nød både is og drinks, medens Mercedeser, Audier, BMWer, dyre Sportsvogne procederede lige forbi os, nogle af dem mange gange, bl.a. en mand med sin hjemmebyggede totalforkromede / rustfri motorcykel.

Stranden lå ca. 15 minutters gang fra hotellet.

Til aften var der igen en 3 retters meget velsmagende menu, som blev spist med velbehag. Efter det dejlige måltid satte vi atter kurs mod gågaden og fik os møvet ind på en lille fin bodega, hvor vi fik et par drinks. Lad os ganske kort nævne – der blev ikke sparet på noget som helst i disse drinks.
Med hjælp af GPS’en og nogle lokale fandt vi hotellet.

På hotellet var der imidlertid gang i alle disse herlige nordjyske pensionerede slagteriarbejdere. Der blev danset og hygget, og det var virkelig skønt at se en energi / glæde de lagde for dagen. Det er lækkert at se selv 70-85 årige kan more sig som de gjorde.

Onsdag morgen, igen efter en meget varm nat (29°C på værelset) mødtes vi til det lækre morgenbord. I dag skulle vi til den anden golfklub, der lå ca. 45 minutters kørsel fra hotellet. Vi lagde adressen ind på GPS´en og kørte glade af sted. Da vi kom til den adresse GPS`en viste, var vi midt inde i en lille by.

Vi holdt stille på adressen, og spurgte forbipasserende om de kendte noget til en golfbane, men enten kunne de kun tale polsk, eller også anede de ikke noget om en golfbane. Vi kørte ind ved en tankstation, og her var der en mand der vidste og kunne forklare hvor golfbanen lå. Det var ca. 10 minutters kørsel fra den opgivne adresse. Så hvis turen bliver udloddet igen i 2019 skal man indtaste den rigtige adresse som er:

Kamien Country Golf Club.     (HUSK at skrive ”Golf” mellem Country og Club)

Banen vi skulle spille i dag var en mere flad bane, men også lidt udfordrende. Klubhuset var OK, men ikke på samme niveau som Amber Baltic Club. Men vi havde en rigtig sjov og hyggelig dag på golfbanen.

Tilbage på hotellet, efter et forfriskende bad, gik vi en tur på ”Strøget”, og var ”heldige” at finde et lille sted hvor vi kunne købe en kold øl. Efter et par hyggelige timer gik vi tilbage til hotellet, hvor vi atter fik en lækker 3 retters menu. Hovedretten var vildsvinekød, som var så mørt at det næsten faldt af gaflen.

Torsdag morgen, stadig dejlig varm nat, mødtes vi ved morgenbordet, og derefter afregnede vi med hotellet. Så gik turen hjemover, men kl. 10.00, efter knap 20 minutters kørsel, mødte vi køen til færgen, og efter næsten en times kø-kørsel kom vi om bord på færgen. Efter næste 5 minutters sejlads kørte vi i land fra færgen og vi fortsatte turen hjemad.

Tak til Jørgen Munk for en veltilrettelagt tur!